En helt vanlig jude

"Vet du vad skillnaden mellan en anti semenist och en judeälskare är? Antisemenisten vill strypa dig och judeälskaren vill omfamna dig, men båda låter dig inte andas" haha!

- En av de alla 100 smarta meningar som uppkom i den genialiska monologen! Och jag reagera likadant på varje
"Hm he he he, så jävla sant!"

Filmen börjar med att en man får ett brev av en lärare där han får en liten uppgift om att berätta för en skolklass om hur det är att vara en jude i moderna tyskland... (Fan, hur uttjatat låter inte det?)
Han börjar spela in på ett kassett band om allt han tycker... Och han säger ALLT! Rör minsta tanke om livet, om människor, om allt jävla skit! Berättar om sin optimistiska far som var en drömmare, men att pessimister är de som ändå alltid har rätt! Och är det inte så?
Han berättar om sin katolska fru, som tyckte att deras son Michael (med det neutrala namnet, varken judiskt eller kristet) inte skulle omkäras!
Och han grubblar fram och tillbaka om han verkligen ska gå o berätta för dessa människor, som ändå inte förstår nånting, om hur det är att vara jude i moderna tyskland...
Filmen slutar med ett budskap mina föräldrar alltid brukar säga till mig "ska du vara lika bra som de måste du vara 10 gånger bättre"

...mycket var det som var bra med filmen, alla små tecken och symboler all jävla skit kom ut och blev sagt!
Jag tror filmen är gjord efter en bok, min mamma sa det, men var inte säker. Hur som helst så va denne fan ett jävla geni!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0